Educatieve projecten met een erfgoedkarakter in Altena

Educatieve projecten met een erfgoedkarakter in Altena

Esther van Vriesland, een Gorinchems tienermeisje, schreef in haar dagboek over het dagelijkse leven van een kind in oorlogstijd met alle  hoop en wanhoop over school, vriendschappen, ouders en verliefdheden. Uit haar aantekeningen valt tussen de regels door op te maken hoe zij het toenemende isolement van de joden beleefde.  Stichting Theaterproducties Gorcum baseerde op haar aangrijpende verslag de toegankelijk, maar indrukwekkende voorstelling Esther was Joods.

Waarom deze voorstelling?
De Bibliotheek CultuurPuntAltena presenteert in oktober deze voorstelling aan de scholen uit Altena die deelnemen aan het Cultuurmenu. De theatervoorstelling Esther was Joods vertelt een verhaal uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog in Gorinchem, voor de leerlingen uit Altena is dat erg dichtbij; aan de overkant van het water. Doordat het zich letterlijk dichtbij heeft afgespeeld worden de leerlingen zich bewust van een stukje lokale geschiedenis en worden zij geprikkeld meer van hun eigen omgeving te ontdekken.

Project van Cultuurmenu Altena
In schooljaar 2018-2019 wil De Bibliotheek CultuurPuntAltena met het Cultuurmenu inspelen op het ‘Europese jaar van het cultureel erfgoed’ wat in 2018 centraal staat. Daarom is gekozen voor educatieve projecten met een erfgoedkarakter. De waarde van erfgoed en het behoud er van is voor de jeugd beter te begrijpen wanneer zij het verhaal van het cultureel erfgoed kennen. Theater is daarvoor ons inziens een zeer geschikte vorm om het erfgoedverhaal te kunnen overbrengen. Daarom programmeren wij voor schooljaar 2018-2019 de theatervoorstelling Esther was Joods voor de leerlingen van de groepen 6, 7 & 8.

De schoolvoorstellingen worden mede mogelijk gemaakt door Gemeente Aalburg, Gemeente Woudrichem, Rabobank Altena en het VSB Fonds.

1
×
Laat je horen via een audio, video of tekst WhatsApp 0682279988
error: Content is protected !!
%d bloggers liken dit: